• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81112
+
-

4  اثر تاریخی همدان در انتظار ثبت جهانی

مدیر  دفتر حفظ بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی: غار علیصدر، تپه هگمتانه، تپه نوشیجان و کاروانسراهای همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی کشور گفت: 4 جاذبه گردشگری و تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد. به گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سید هادی احمدی رویینی در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت‌های زنجیره‌ای در کشورهای مسیر جاده ابریشم و در سمینار آموزشی ثبت جهانی آثار باستانی و توسعه گردشگری در همدان اظهار کرد: «غار علیصدر»، «تپه هگمتانه»، «تپه نوشیجان» و کاروانسراهای همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

وی با بیان این‌که سال ۱۹۷۹ تلاش شد 3 اثر «تخت جمشید»، «چغازنبیل» و «میدان نقش ‌جهان» ثبت جهانی شوند، اظهار کرد: این 3 اثر در آستانه انقلاب ثبت جهانی شدند. این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر ۲۴ پرونده موفق ثبت جهانی داریم، افزود: تعداد سایت‌های جهانی ثبت شده ۴۵ عدد، باغ‌های ایرانی ۹ مورد و قنات‌ها ۱۱ مورد است. احمدی رویینی آخرین ثبت جهانی ایران را مربوط به جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: آن دسته از میراث تاریخی در معرض خطر ناشی از زلزله یا جنگ جزو آثاری هستند که ثبت می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر به یک اثر میراث جهانی حمله شود، جنایت علیه بشر محسوب می‌شود و عواقب آن از حمله به یک شهر بیشتر خواهد بود. احمدی‌ رویینی با بیان این‌که یونسکو برای ثبت جهانی آثار 3 بال کارشناسی دارد، بیان کرد: در کنار این موارد، بخشی نیز کار تخصصی میراث طبیعی را انجام می‌دهد. وی با تاکید بر این‌که بعد از ثبت جهانی یک اثر کار تمام نمی‌شود، گفت: یکی از موارد مورد توجه باید این باشد که گزارشی از آن اثر و اقدامات لازم برای حفاظت از آن ارسال شود. مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این‌که برخی با این سوال که آیا یونسکو پولی در این خصوص پرداخت می‌کند، افزود: این مجموعه صندوق بین‌المللی پول نیست و بیش از ۱۰۰ کشور عضو آن حق عضویت می‌پردازند و در زمان اضطرار برای حفاظت از یک اثر کمک مالی می‌کنند.

وی در ادامه مهم‌ترین ویژگی یک اثر را برای ثبت جهانی اصالت آن دانست و گفت: منظر فرهنگی روستای تاریخی «میمند» نیز ثبت شده است. احمدی رویینی اظهار کرد: راه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی نیز ثبت جهانی می‌شوند که یکی از آنها «جاده ابریشم» است. وی با بیان این‌که آثاری‌ ‌که از سوی کشورهای مسیر «راه ابریشم» مهم تشخیص داده شوند به ثبت جهانی اضافه می‌شوند، ادامه داد: همدان از ۲۵۰۰ سال قبل در این راه استراتژیک دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و هنوز هم است. مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: نکته دیگر، مدیریت است که در آن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای سایتِ معرفی‌شده به منظور ثبت، معین می‌شود. وی با اشاره به این‌که هر اثری برای ثبت باید معیارهایی داشته باشد، گفت: گاه برای ثبت جهانی یک اثر یک معیار کافی است، اما گاهی باید دارای چندین معیار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید